top of page

KONTROLE TÂBİ MALZEMENİN LİSTESİNDEKİ (KTL) MALZEMELERİN ÜRETİMİ - ÜRETİM İZİN BELGESİ (ÜİB) İŞLEMLERİ

1. GENEL:

a. 5201 sayılı Kanunun 2’nci maddesinde “Bu kanun, her türlü harp araç ve gereçleri ile silah, mühimmat ve bunlara ait yedek parçalarla patlayıcı maddeleri üretmek üzere kurulan veya işletilen kamu kurum ve kuruluşları ile gerçek ve tüzel kişilere ait kuruluşları kapsar.” ifadesi mevcuttur. Bu Kanun kapsamında Kontrole Tâbi Listenin - KTLnin nelerden ibaret olduğu, ilgili makamlar ve kamu kurum ve kuruluşları ile koordineli olarak Savunma Sanayii Millî Güvenlik Makamınca - MAKAMnca belirlenir ve her yıl Ocak ayında Resmî Gazetede tebliğ olarak yayımlanır.

b. KTL kapsamında bulunan bir malzemenin üretimi için, MAKAMndan Üretim İzni alınır.

c. Kurulu durumda bulunan ancak savunma sanayii alanında faaliyet göstermek üzere iş değişikliği yapmak veya alt yüklenici olarak çalışmak isteyen kuruluşlar da MAKAMndan izin alırlar. KTL kapsamındaki malzemelerin üretimi ile ilgili olmayıp üretimi destekleyici nitelikteki hizmet üretimi kapsamına giren, malzeme taşıma, sigorta gibi üretime yardımcı faaliyetler için ÜİB alınmasına gerek yoktur.

ç. Belgelendirilen kuruluşlarca, belgelendirme tarihini takip eden dönem içindeki; sermaye ve hissedarlar, faaliyet alanları, yıllık üretim cins ve miktarları, personel adedi gibi bilgilerde olabilecek değişiklikler ile KTL kapsamındaki ürünler için alınan siparişler, siparişin cins ve miktarları ile sipariş veren kimlikleri gibi bilgiler, MAKAMna bildirilir.

e. Üretim İzin Belgesi - ÜİB başvurusu kapsamında;

(1) Dosyanın incelenmesi ve tesisin denetlenmesi için 4000 TL’yi,

(2) Yapılan inceleme ve denetlemeler sonunda, ÜİB verilmesi uygun bulunduğu takdirde; belgelendirme ücreti olan 8000 TL’yi,

(3) ÜİB verilmesi uygun bulunmadığı takdirde; denetim eksikliklerin tamamlanması durumunda ikinci denetimin yapılabilmesi için e.(1) maddesinde 4000 TL inceleme ücretini Millî Savunma Bakanlığı Merkez Saymanlık Müdürlüğünün ilgili hesabına yatırır ve makbuzun bir suretini, MAKAMna gönderir.

(4) e (1), e (2) ve e (3) maddesinde belirtilen ücretler takvim yılı başından geçerli olmak üzere her yıl bir önceki yıla ilişkin olarak 4/1/1961 tarihli ve 213 sayılı Vergi Usul Kanununun mükerrer 298 inci maddesi hükümleri uyarınca tespit ve ilan edilen yeniden değerleme oranında artırılarak uygulanır. İlgili hesap numarası ve güncel ücretler Millî Savunma Bakanlığı’nın resmî internet sayfasında yayımlanır.

 

2. ÜRETİM İZNİ İÇİN BAŞVURU:

a. KTL kapsamında üretim yapmak isteyen kuruluşlarca, EK-M’de yer alan yazı ile, bu ürünlerden hangisinin üretilmekte olduğu veya üretileceği hakkında bilgi verilerek izin talebinde bulunulur.

b. MAKAM tarafından yapılan inceleme sonunda, üretimi planlanan malzemenin KTL kapsamında olduğu belirlenirse kuruluştan aşağıda belirtilen bilgi ve belgeler istenir. İzin talep eden kuruluş tarafından, aşağıda belirtilen bilgi ve belgelerden oluşan iki nüsha dosya hazırlanarak MAKAMna gönderilir. Belgelerin, yetkili kişiler tarafından onaylanmış fotokopileri de kabul edilir:

(1) EK-N’de yer alan onaylanmış ÜİB protokol sureti.

(2) Protokolde belirtilen, ön inceleme ücretinin ilgili hesaba yatırıldığını gösteren makbuzun fotokopisi. (Ücretin hangi amaçla yatırıldığı makbuz üzerinde belirtilecektir.)

(3) Üretimi yapılacak olan malzemenin, yürürlükte olan “KTL”nin hangi maddesi ve fıkrasına dâhil olduğunu belirtir bilgi. (Bu husus başvuru yazısında da belirtilerek, talep yapılacaktır.)

(4) Tesis Güvenlik Belgesinin veya belge almak üzere yapılmış başvurunun bir sureti (üretimin yapılacağı tesise ait).

(5) Üretimin yapılacağı kamu kurum kuruluşları ile gerçek ve tüzel kişilere ait tesisin;

(a) Ayrıntılı kurucu kimlikleri,

(b) Hissedarları ve hisse oranları, (Yabancı ortaklık varsa, hisse oranı ayrıca

belirtilir.)

(c) Güncel tarihli Ticaret Sicil Gazetesinin fotokopisi.

(ç) ÜİB Talep edilen adresin, işyeri ünvanı ile (şube, merkez vb.

belirtilecek biçimde) birlikte yayınlandığı güncel tarihli Ticaret Sicil Gazetesi.

(d) Kuruluşun isminin veya unvanının değiştiğinin bildirilmesi hâlinde; Makam tarafından gerektiğinde tekrar yapılacak denetim veya değerlendirmeyi müteakip ÜİB yeniden tanzim edilebilir.

(6) Varsa ISO ve/veya eşdeğer Kalite Sistem Belgesi.(Üretimin yapılacağı tesise ait.)

(7) Varsa TSE veya TSEK belgeleri (ÜİB talep edilen ürüne/ürünlere ait).

(8) Güncel tarihli kapasite raporu (ÜİB istenen malzemeleri ihtiva edecek ve üretimin yapılacağı tesise ait olacak şekilde).

(9) Sanayi ve Ticaret Bakanlığından alınan ve yıllık vizeleri yapılmış Sanayii Sicil Belgesi.

(10) 6331 sayılı İş Sağlığı ve Güvenliği Kanunu kapsamında gerekli iş sağlığı ve güvenliği İSG tedbirlerinin alındığına dair taahhütname.

(11) Üretilecek malzeme için kullanılacak olan mamul/yarı mamul malzemenin nereden tedarik edildiğine ilişkin ayrıntılı bilgi. Üretilecek malzeme için alt yüklenici kullanılacak ise, alt yüklenicilerden alınacak malzeme veya hizmete ilişkin ayrıntılı bilgi.

(12) Üretilecek malzemenin cins ve miktarı, işaretleme yöntemi, varsa stok numaraları.

(13) Üretilecek malzemeye ait arz, talep, ithalat, ihracat, üretime ilişkin yaratılacak yurt içi katma değer, off-set öngörüleri ile varsa tespit edilen sektörel bilgiler. Lisans altında üretim veya araştırma-geliştirme yöntemlerinden hangisiyle üretim yapıldığı, üretim bilgilerine (Üretim/Teknik Bilgi Paketi) sahip olunup olunmadığı, sahip olunması hâlinde, söz konusu bilgilerin kaynağı (ARGE, Lisans, Know-how, Konsorsiyum vb.), istihdam durumu, (Çalıştırılan ve çalıştırılması muhtemel personel bilgileri-Mühendis/İşçi vb.) üretimde kullanılacak kritik alt teknolojiler, ürünün tamamı üzerinden kuruluşun yerli katkı oranı. (Üretilen ürüne ait yurt dışından tedarik edilen parça/malzeme listesi.)

(14) Üretilecek her bir malzeme için ayrı ayrı üretim akış şeması.

(15) ÜİB talep edilen üründen daha önce Türk Silahlı Kuvvetleri, diğer kamu/özel kuruluşlar ile yurt dışına üretim yapılmış ise bunlar hakkında açıklayıcı bilgi. (ÜİB yenileme talebinde değerlendirilecektir.)

(16) ÜİB talep edilen ürünün üretileceği tesislerde, Türk Silahlı Kuvvetleri TSK için herhangi bir konuda üretim yapılmış ise, yapılan ürünlerin cins ve miktarları hakkında bilgi. (ÜİB yenileme talebinde değerlendirilir.)

c. Kişi veya kuruluş ile MAKAMnın karşılıklı olarak yerine getirmeleri gereken hususları düzenleyen ve protokolde belirtilen hususlar, kuruluş yetkililerince koşulsuz kabul edilmelidir.

 

3. ÜRETİM İZİN BELGESİ VERİLMESİ:

a. MAKAM tarafından, istenen bilgi ve belgelerin alınmasını müteakip ön inceleme başlatılır.

b. Yapılan inceleme sonucunda kuruluş başvurusunun işleme alınmasının kararlaştırılması durumunda Sanayi ve Ticaret Bakanlığı ile ana platformlara yönelik olarak Savunma Sanayii Müsteşarlığı ve varsa ilgili diğer makamların konuyla ilgili görüşü istenir.

c. Alınan görüşün olumlu olması durumunda, MAKAMnın koordinasyonunda, Sanayi ve Ticaret Bakanlığı personelinin de katılımıyla oluşturulan bir heyet teşkil edilir ve üretim tesisleri denetlenir.

ç. Bu denetlemede, tesisin, 5202 sayılı Kanun kapsamında verilen Tesis Güvenlik Belgesi için aranan şartları taşıması gerekir. Gerektiğinde tesiste Tesis Güvenlik Belgesi ve ÜİB denetimi bir arada yapılabilir. Tesiste; KTL kapsamında üretilecek malzemelere ilişkin üretim hatlarında kullanılan ve kapasite raporunda belirtilen teçhizat ve makina parkında bulunan makinaların tetkiki, üretimin lisans veya araştırma- geliştirme ile yapılıp yapılmadığı, tesiste üretim esnasında kritik alt sistemlerin bulunup bulunmadığı, üretimdeki yerli katkı oranlarının belirlenmesi, üretimin sürekliliğine engel olma olasılığı bulunan darboğazlar, üretim akış şeması üzerinden üretimin izlenmesi veya gelişen teknoloji doğrultusunda bilgisayar ortamında üretimi gerçekleştirilen elektronik ürünlerin veya yazılımların ve benzeri hususların kontrolü yapılır.

d. Teşkil edilen heyet tarafından, yapılan inceleme ve üretim tesislerindeki denetlemeler, MSB internet sayfasında yer alan Denetlemeye Esas Kontrol Formundaki hususlara göre yapılır ve sonuç formda belirtilir ve denetim heyetince imzalanır.

e. Hazırlanan rapor, tespit niteliğinde olup Üretim İzni verilip verilmemesine ilişkin nihaî karar, Millî Savunma Bakanına aittir. Millî Savunma Bakanının onayının alınmasını ve MAKAM ile kuruluş arasında imzalanan protokolde belirtilen belgelendirme ücretinin Millî Savunma Bakanlığı Merkez Saymanlık Müdürlüğünün ilgili hesabına yatırıldığına dair makbuzun bir suretinin MAKAMna ibraz edilmesini müteakip, MAKAM tarafından EK-O'da yer alan ÜİB tanzim edilir.

f. ÜİBnin geçerlilik süresinde herhangi bir kısıtlama yoktur. MAKAM tarafından yapılacak ara denetimlerde ÜİBnin uygunluk durumu kontrol edilir. Kuruluş tarafından ÜİBnde yer alan malzemelerin üretiminin durdurulmasına karar verilmesi durumunda kuruluş tarafından MAKAMna bilgi verilir, MAKAM tarafından yapılacak değerlendirmeye bağlı olarak ÜİB yeniden düzenlenebilir veya alınacak onayı müteakip iptal edilebilir.

g. Yapılan inceleme ve denetlemede, kuruluşun verdiği bilgilerin doğruluğuna ya da üretimin gerçekleştirilemeyeceğine ilişkin bir uygunsuzluk belirlenirse, bu durum yazılı olarak kuruluşa bildirilir. Kuruluşun talep etmesi durumunda, tespit edilen hususların düzeltilmesi için, MAKAM tarafından altı aya kadar ek süre verilebilir.

ğ. Ek süre verilen kuruluşun, eksikliklerini gidererek denetleme için hazırlıklarını tamamladığını MAKAMna verilen süre içinde, ikinci denetleme için yatırılan ön inceleme makbuzu ile birlikte, yazılı olarak bildirmesi durumunda, ikinci defa belgelendirme maksatlı denetim icra edilir.

h. İlk başvuru ile denetim sonrası bildirilen eksiklikleri bildirim tarihinden itibaren üç aylık süre içinde gidermeyen veya ek süre (altı aya kadar) talep etmeyen kuruluşların ÜİB başvuruları iptal edilir.

 

ı. İkinci denetlemenin de olumsuz sonuçlanması ve işlemlerin iptal edilmesi sonrasında kişi veya kuruluşun yeniden talepte bulunması durumunda konu, yeni müracaat olarak ele alınır.

i. ÜİB tanzim edilirken, KTLde yer alan ilgili madde dikkate alınarak sadece üretim kabiliyeti bulunan ürünler veya ürün ailesi için üretim izni verilir. Üretim izni verildikten sonra eğer aynı ürünün farklı model ve konfigürasyonda ürün üretilmesi planlanıyorsa, MAKAMna başvuruda bulunulur. MAKAM, gerekli gördüğü takdirde, yerinde denetleme yapabilir. Ürünün farklı olması durumunda yeniden ÜİB için başvuru yapılır.

j. KTLde yer alan herhangi bir malzemeyi üretmek üzere izin alan kuruluşlar tarafından, KTL kapsamındaki aynı malzeme kategorisinde olmayan diğer bir malzemenin üretilmesinin planlanması durumunda; ÜİBnin yenilenmesi için MAKAMna müracaat edilir. Söz konusu müracaat, bu Yönergenin ÜİBnin verilmesine ilişkin hükümlerine göre sonuçlandırılır.

k. Denetim Heyetince yapılan üretim izni denetimlerinde kuruluşun üretim izni talep ettiği ürüne yönelik üretim dokümantasyonu, kalite planları ve dokümantasyonu, üretim prosesi ve yetenekleri, test ve doğrulama altyapısı ve yetenekleri, girdi kontrolü, alt yüklenici kullanım durumu ile kalibrasyon altyapısı ve yetenekleri ile izlenebilirlik konularında inceleme ve değerlendirmeler yapılır ve bu hususlar rapor ile kayıt altınaalınır.

l. 5202 sayılı Kanun kapsamında Tesis Güvenlik Belgesi olmayan veya ÜİB denetimi ile birlikte yapılan Tesis Güvenlik Belgesi denetiminin sonucu uygun bulunmayan kuruluş için ÜİB verilmez.

 

4. ARA DENETLEMELER:

a. Ara denetlemeler, ÜİB olan ve savunma malzemesi üreten kuruluşların güvenlik uygulamaları ile üretim izni bulunan kontrollü ürünlerin üretilip üretilmediği ve kabiliyetin muhafaza edilip edilmediği hususlarının gözden geçirilmesi amacıyla MAKAM kontrol ve sorumluluğunda yapılan denetlemelerdir.

b. ÜİB verilen kuruluşlar, yılda en az bir defa veya MAKAMnca gerek görüldüğünde denetlenir. Bu denetlemelerde tespit edilen eksiklikler kuruluşa yazılı olarak bildirilir ve üç aylık süre sonunda doğrulama denetimi icra edilir. İlk defa üretim izni verilmesi esnasında raporla kayıt altına alınan hususların değiştirildiğinin tespit edilmesi ve anılan eksikliklerin kuruluş tarafından giderilmemesi durumunda ÜİB MAKAMnca iptal edilebilir.

 

5. ÜRETİM İZİN BELGESİNİN İPTALİ VEYA YENİDEN DÜZENLENMESİ:

a. Kuruluş isminin değişmesi gerekçesiyle kuruluşun müracaat etmesi durumunda, mevcut belgenin kuruluşun yeni ismine göre yenilenmesi hususunda Savunma Sanayi Millî Güvenlik Makamı yetkilidir. Tesisin yeri değişmemekle birlikte yerel idare tarafından yapılan düzenleme neticesi meydana gelen adres değişikliklerinde, denetim yapılmaksızın belge yeniden düzenlenebilir.

b. ÜİBnin iptalini gerektiren hususlar şunlardır:

(1) Millî güvenlik, kamu düzeni ve genel sağlık bakımından sakınca doğuran hâller.

(2) İzinsiz olarak, diğer ülkelere ya da gerçek kişilere ve özel hukuk tüzel kişilerine her türlü harp araç ve gereçleri ile silah, mühimmat ve bunlara ait yedek parçalarla, patlayıcı maddelerin veya Kontrole Tâbi malzeme listesinde yer alan diğer malzeme ve donanımın satışı veya bunlara ait teknoloji transferi yapıldığının tespit edilmesi.

(3) Kuruluşun tasfiyesi veya iflâs etmesi.

(4) Kuruluşun sahibinin değişmesi. (Hissedarlık yapısının %51 ve üzerinde değişikliğe maruz kalması.)

(5) Kuruluşun sahipleri ile yönetim kurulu üyeleri ile Genel Müdür ve Genel Müdür Yardımcılarının değişmesi hâlinde anılan personele yönelik MAKAM tarafından yaptırılacak güvenlik soruşturması ve arşiv araştırması neticesinin olumsuz olması.

(6) Tesisin yerinin değiştirilmesi.

(7) Üretim faaliyetini etkileyen grev veya lokavt hareketleri.

(8) Kuruluşun bağlı bulunduğu ana kuruluş veya şirket varsa, bununla ilişkisinde ortaklık veya statü değişikliği olması.

(9) MAKAM tarafından gerçekleştirilen denetimde, kuruluş tarafından taahhüt edilen hususlara uymayan herhangi bir durumun tespit edilmesi.

(10) MAKAM tarafından gerçekleştirilen denetim esnasında; tesiste, tesis güvenliğinin zafiyete uğradığı yönünde kanaat oluşması ve bunun bir raporla tespit edilmesi.

(11) Sınır Aşan Örgütlü Suçlarla Mücadele Sözleşmesi Ateşli Silahlar Protokolünde belirtilen işaretleme kriterlerinin yerine getirilmemiş olması.

(12) Kuruluş tarafından üretim izninin iptalinin talep edilmesi.

c. Kuruluş aleyhine, yürüttüğü faaliyetlerden dolayı yasal süreç başlatılması veya yasal olmayan bir faaliyet yürütüldüğüne dair alınan duyum/tespit üzerine idari soruşturma başlatılması durumunda, verilen ÜİBnin süreli veya süresiz olarak askıya alınması ve üretimin durdurulması hususunda Savunma Sanayi Millî Güvenlik Makamı yetkilidir.

 

 
 
 

Son Yazılar

Hepsini Gör

Yorumlar


bottom of page